Het backpackers leven van Roos & Roos! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Rosa Litjens - WaarBenJij.nu Het backpackers leven van Roos & Roos! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Rosa Litjens - WaarBenJij.nu

Het backpackers leven van Roos & Roos!

Door: rosalitjens

Blijf op de hoogte en volg Rosa

16 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Jeffreys Bay

Beste geïnteresseerden,

Ten eerste wat leuk dat het zo vriest in Nederland! De koudste nacht in 20 jaar, lucky you! Maar ik moet ook niet echt klagen, met gemiddeld 28 graden en vaak een zonnetje, is het weer hier best wel goed. Of liever gezegd, uitstekend, Roos en ik zijn hard aan het werk om als negertjes terug te komen, jullie kunnen al behoorlijk snel zien wat het resultaat is. Want ik heb nog maar 2 weekjes, het gaat allemaal zo snel, veel te snel. Time flies when you are having fun! Ik zal nu beginnen aan de samenvatting van de afgelopen weken, even vertellen hoe de tijd zo snel voorbij is gevlogen.

De afgelopen weken waren de laatste weken van mijn verblijf Kaapstad dus ik moest veel leuke activiteiten ondernemen en genieten, niet bepaald een straf. Het was ontzettend heet de hele maand januari, rond de 30 graden elke dag met een zonnetje. Dus het was lastig om naar school te gaan en het strand, wat maar 10 minuutjes met de taxi is, te weerstaan. Behalve dat ik veel naar het strand ben geweest ben ik ook weer 2 keer naar een township geweest. 1 keer gingen we naar een township om met de kinderen te spelen en te voetballen, dat is echt een ‘evenement’ voor die kinderen. EF, mijn taalschool, organiseert eens in de 2 maanden zo’n activiteit en de kinderen uit het township komen daar allemaal massaal op af. We geven ze cadeautjes, snoepjes, een lekkere lunch, drinken en heel veel aandacht, wat het belangrijkste is van alles. Na het bezoek aan de township ben je bekaf omdat de kinderen constant op je rug springen etc., maar het is het 200% waard want je de kinderen echt ziet genieten. Het andere township bezoek was een bezoek aan een afkickcentrum voor drugs & alcoholverslaafden. Een aantal ex-drugsverslaafden vertelden hun verhaal en na een tour door de township hebben we samen met een aantal ex-drugsverslaafden een boottripje gedaan naar een zeehondeneiland, waar ik zeeziek werd, jippiejippie! Dat waren de township activiteiten, wat trouwens toch elke keer echt weer een indrukwekkende ervaring is.

Naast hard studeren (haha), activiteiten met mijn school en slapen vind ik wonderbaarlijk genoeg ook nog tijd om uit te gaan! Een paar weken geleden hadden we met iedereen van de school een poolparty op het dak van een 5-sterrenhotel in Kaapstad. Het was zo cool! We hadden supermooi uitzicht konden daar drinken en zwemmen en daarna gingen we door naar de grootste club van Kaapstad genaamd Trinity. Ik ben ook weer naar een concert van Goldfish geweest, Goldfish is artiestenduo uit Kaapstad die een soort electronic dance/jazz muziek maken, je moet het maar even googlen! En ik ben zelfs met één van de twee op de foto geweest (wat me trouwens herinnert aan het feit dat ik ook met Gordon op de foto’s ben geweest, jawel met de enige echte Gordon uit Nederland, in Kaapstad!).

Ik had ook mijn laatste week op de ef school. Dus ik moest gedag zeggen tegen alle medewerkers van de school. Daarbij had ik de exit test waarin mijn Engels niveau werd bepaalt. Van de 80 vragen had ik 79 goed wat betekent dat ik het hoogste Engelse level had, dus blijkbaar heeft de Engelse cursus toch nog zijn vruchten afgeworpen (wie had dat nog verwacht). De laatste vrijdag van die week hadden we een farewell picnic on the beach, met de zonsondergang, check ook de foto’s, want 3 meisjes waaronder ik gingen weg uit Kaapstad. Het was echt een hele leuke avond met alle vrienden hier uit Kaapstad samen drinken en genieten op het strand.

Daarna was het dan eindelijk het moment dat ik mijn vriendinnetje Rosalyn Rus vanuit Kenia kon opwachten op Cape Town Airport! Want na 3 maanden Kaapstad voor mij en twee maanden vrijwilligerswerk in Kenia voor haar gingen we nu 1 maand samen door Zuid-Afrika reizen. Het was zo leuk om haar weer te zien na zo lange tijd, de eerste avond hebben we uren verhalen kunnen uitwisselen en ons avontuur kon beginnen! De eerste week zijn we in Kaapstad gebleven, omdat het zo’n topstad is, en hebben we wat activiteiten ondernomen. Ik heb haar meegenomen naar een volgend concert van Goldfish, we zijn veel uiteten geweest, vooral heel veeeeel sushi en ik heb haar laten zien waar ik de afgelopen maanden heb gewoond. We zijn helemaal dronken geworden tijdens onze wijntoer in de ‘winelands’ vlakbij Kaapstad, van half elf ’s ochtends tot 5 uur ’s avonds in totaal wel 20 verschillende wijnen geproefd. Ik was trots op mezelf toen ik de eind van de dag gehaald had. We zijn samen met 2 Belgische meisjes naar een restaurant 2 uur rijden van Kaapstad gegaan. We kregen daar een 10-gangen lunch, waar ik voor het eerst mosselen en kreeft heb gegeten, Pap je kan trots op me zijn! Na 10 gangen zijn we naar een nationaal park gereden met een mooie lagoon waar we op het strand hebben liggen uitbuiken van onze lunch, wat is het leven toch zwaar. Ik heb Roos ook nog meegenomen naar Signal hill waar we je een prachtige zonsondergang ziet met de zee en aan de andere kant zie je Kaapstad langzaam donker worden. Was top!

En toen het weekend daarna moest ik dan toch echt afscheid nemen van Kaapstad en alle mensen die ik daar heb ontmoet. Dat was echt veel zwaarder dan ik had verwacht maar ik had gelukkig het reizen met Roos om naar uit te kijken! Ik had een afscheidsdineetje op vrijdagavond en zaterdagmiddag heb ik gedag gezegd tegen de mensen met wie ik het meeste ben opgetrokken. Want die zaterdagmiddag vertrokken Roos en ik naar een festival vlak buiten Kaapstad. Het was een 2-daags festival met als grote artiest Paul van Dyk (een DJ). Het was echt een ervaring om zo’n festival in Zuid-Afrika mee te maken, het leukste was dat 98% van de bezoekers van dat festival uit Kaapstad en omgeving kwam dus Roos en ik hebben flink gesocialized met de ‘locals’.

Na het festival begonnen we met onze tocht door Zuid-Afrika met de Baz-bus. De Baz-bus is een bus speciaal voor backpackers die langs de hele kust van Zuid-Afrika rijdt, super handig dus voor knuppels zoals wij zonder rijbewijs! Maandag vorige week was onze eerste trip met de baz-bus (sindsdien ben ik ook bezig met dit reisverslag, kan je nagaan hoelang het duurt, ik ben echt veel te lui om die reisverslagen te schrijven). Maar goed, onze eerse stop was Victoria Bay, mooi strandje, 1 nachtje gebleven. Daarna naar Oudtshoorn waar we op struisvogels hebben gereden, door minuscule openingen in grotten zijn geklommen en op de snelweg hebben gemountainbiked (voor meer details, zie foto’s ). Na Oudtshoorn kwamen Knysna en Plettenberg Bay, 2 kustplaatsjes, wat opzich wel heel leuk was, we hadden alleen niet altijd zo’n prachtig weer. Daarna kwam Storms River, wat gelegen is een Nationaal Park en vlakbij de hoogste bungeejump van de wereld, 216 meter! Die bungeejump konden Roos en ik natuurlijk niet aan onze neus voorbij laten gaan, zeker aangezien Roos zo’n fan van hoogtes is, dus die hebben we onderweg even meegepakt. Was echt één van de vetste dingen die ik hier heb gedaan in Zuid-Afrika, zoooo veel adrenaline. We hebben vanuit ons hostel in Storms River ook een uitputtende ‘hike’ naar een waterval gedaan, dat was dan de vervanging voor 3 maanden niet hockeyen. De waterval was echt heel mooi, ik zal foto’s uploaden.

Maak geen zorgen, ik ben nu bijna klaar. Want na Storms river kwam Jeffreys Bay en daar ben ik nu nog steeds. Jeffreys bay is dé surfplaats van Zuid-Afrika en we zitten hier in een super leuk hostel waar het lekker druk is, elke avond een feestje en de zon elke dag schijnt. Roos en ik hebben een strak schema waarin veel zonneschijn en strand verplicht is.

Nouja dat is dus een beetje hoe mijn leven eruit ziet. Ik heb echt nog veel meer gedaan wat ik allemaal gewoon te veel is om te vertellen. Ik ga nog even heel hard genieten van de laatste 2 weekjes hier en dan zie ik jullie weer in Nederland!

See you,

Rosa

• 16 Februari 2012 - 23:18

Guusje:

Nice Looooos!! Gotta love that country! Hehe. Nou geniet ervan negertje met die verplichte stranduren enzo, best wel balen en afzien denk ik ;) kusjeeee

• 19 Februari 2012 - 13:22

Marijke:

Allereerst gefeliciteerd met de uitslag van je toets. Je bent nu zo'n beetje native speaker. En nu blijven oefenen want voordat je het weet zit je weer in Nederland waar niemand Engels praat!!! Ben nog steeds jaloers op je hoor maar......wat ik wel mis zijn die charmante foto's van het struisvogel rijden. Volgens mij, pleeg jij censuur op je galerie. Ben dus benieuwd bij terugkeer of we het bewijs mogen aanschouwen. Rosa Gonzalez op de veren!!! Het is wel bizar dat je tijd alweer bijna voorbij is in het zuidelijke puntje van Afrika. Wij vinden het wel weer leuk als je af en toe weer bij ons komt eten. tenminste als je daar tijd voor hebt. Wij zien weer naar je uit.
    Geniet ervan en een dikke knuffel van Marijke.

• 28 Februari 2012 - 08:44

Marijke:

Nog een laatste berichtje aan je voordat je vertrekt. Zal best lastig zijn om afscheid te nemen. Maar weet je Rosa....Nederland is ook best leuk en life goes on! Ik wens je nog een gezellige dag en een goede vlucht naar huis. Wij kijken uit naar je verhalen en je foto's natuurlijk. Speciaal die van het struisvogel rijden. Dikke X van Cor, Marijke, Max & Stan